Avui mirant els blogs de la primavera àrab i dels moviments
feministes en el món àrab, he trobat tres dones, que no només lluiten per la dona sinó per la
llibertat del seu poble. Aquestes tres dones Asmaa Mahfouz, Naomi Wolf i
Zahra Leil- Mortada.
Aquestes tres dones son un dels exemples del compromís de les dones a la
lluita en la primavera àrab. Asmaa Mahfouz amb el seu vídeos, tuïts i
comentaris a Facebook va contribuir a fer caure el règim de Mubarak ,actualment
segueix lluitant pel seu Egipte i un
dels seus objectius és un Islam democràtic. Si voleu seguir-la podeu anar al
Facebook o http://www.asmamahfouz.com/.
Naomi Wolf Una blogger que va prendre riscs de mantenir
el món informat diàriament de l'escena en Tahrir Square i en altres llocs. A més
si la busqueu hi ha una pàgina molt interessant de fotografies de les dones lluitant
en la primavera àrab. L’exposició de les fotos és per confirmar on eren les
dones durant la lluita . Jo de totes maneres començaria per llegir a Dones,
periodistes i conflicte a la Mediterrània on hi ha un article que el títol ja
ho diu tot: La revolució feminista d'Orient . Us dono la URL : http://donesiconflicte.wordpress.com/2011/12/27/the-middle-east-feminist-revolution-la-revolucio-feminista-de-lorient-mitja-la-revolucion-feminista-de-oriente-medio/
I, per últim, us
deixo amb Zahra Leil- Mortada. Que també posa de manifest la
participació de la dona en la lluita en la plaça Tahrir. La podeu trobar en
posar al seu nom o a la pàgina que tenen “Words of Women from the Egyptian Revolution” que trobareu en la URL : http://www.leilzahra.net/?p=306
Crec que és molt interessant veure com el feminisme en el món àrab també
va barrejat amb la política i les revolucions, on la dona àrab més alliberada com la totalment submisa al
diferents trets islàmics (mocador al cap, etc) volen deixar també la seva empremta
a la lluita per la llibertat , que en el fons també és la seva llibertat. És la lluita feminista, per obtenir un lloc en la revolució i en la societat
àrab, on la dona tingui el mateix status que te l’home, per molt que islàmics
més tradicional facin un altre interpretació. Aquí teniu un bocí de Naomi Wolf quan parla de : La
revolució feminista de l’Orient Mitjà
“ Les dones no s’uneixen a les protestes només per enderrocar als
dictadors, estan en el centre per tal
d’exigir el canvi social.
Entre els estereotips
occidentals més freqüents sobre els països musulmans hi ha els relatius a les
dones musulmanes: ulls vivaços, amb vel i submises, exòticament silencioses,
habitants vaporoses d’harems imaginaris, tancades darrere de rígids rols de
gènere. Llavors, ¿on eren aquestes dones a Tunísia i Egipte?
En ambdós països, les dones
manifestants no tenien res a veure amb l’estereotip occidental: estaven al
capdavant i en un paper central, en les notícies i en els fòrums de Facebook, i
fins i tot en el lideratge. A la plaça Tahrir d’Egipte, dones voluntàries,
algunes acompanyades per nens, van treballar de manera constant per donar
suport a les protestes – ajudant amb la seguretat, les comunicacions i
l’allotjament. Molts comentaristes van atribuir al gran nombre de dones i nens,
la tranquil·litat general extraordinària mostrada pels manifestants davant les
greus provocacions.
Altres reporters ciutadans de
la plaça Tahrir – i pràcticament qualsevol persona amb un telèfon mòbil podria
convertir-se en un – van assenyalar que les masses de dones que van participar
en les protestes eren demogràficament inclusives. Moltes portaven mocadors al
cap i altres signes de conservadorisme religiós, mentre que altres gaudien de
la llibertat de fer un petó a un amic o fumar un cigarret en públic.
Partidàries, líders
Partidàries, líders
Però les dones no servien només
com a treballadores de suport, el paper habitual a què són relegades en els
moviments de protesta, des dels de la dècada dels 60 fins als disturbis
estudiantils recents al Regne Unit. Les dones egípcies també van organitzar,
muntar estratègies, i van informar dels fets. Blocaires, com Leila Zahra
Mortara, van assumir greus riscos per tal de mantenir el món informat
diàriament sobre els esdeveniments a la plaça Tahrir i en altres llocs.
El paper de la dona en la gran
revolució a l’Orient Mitjà ha estat lamentablement poc analitzat. Les dones a
Egipte no només “es van unir” a les protestes – eren una força líder darrere de
l’evolució cultural que va fer les protestes inevitables. I el que és veritat
per a Egipte és cert, en una major o menor mesura, a tot el món àrab. Quan les
dones canvien, tot canvia – i les dones en el món musulmà estan canviant
radicalment.
El major canvi és educacional.
Fa dues generacions, només una petita minoria de les filles de les elits rebia
una educació universitària. Avui dia, les dones representen més de la meitat
dels estudiants a les universitats egípcies. Elles estan sent entrenats per utilitzar
el poder de maneres que les seves àvies amb prou feines podrien haver imaginat:
publicant diaris – com Sanaa El Seif ho va fer, en desafiament a una ordre del
govern de deixar d’operar, fent campanya per llocs de lideratge estudiantil,
recaptant fons per organitzacions estudiantils i dirigint reunions.
De fet, una minoria substancial
de dones joves a Egipte i altres països àrabs han passat els seus anys
formatius pensant de manera crítica en entorns mixtos, i fins i tot públicament
desafiant als seus professors homes a l’aula. És molt més fàcil tiranitzar a
una població quan la meitat d’aquesta no està ben educada i entrenada per a la
submissió. Però, com els occidentals han de saber de la seva pròpia experiència
històrica, una vegada que s’educa a les dones, l’agitació democràtica
probablement acompanyi el canvi cultural massiu que segueix.
La naturalesa dels mitjans de
comunicació social, també ha ajudat a convertir les dones en líders de la
protesta. Després d’haver ensenyat habilitats de lideratge a les dones durant
més d’una dècada, sé com de difícil és arribar a posar-se dreta i parlar en una
estructura d’organització jeràrquica. Així mateix, les dones tendeixen a evitar
el paper que la protesta tradicional en el passat ha imposat a alguns activistes
– gairebé sempre un home jove impetuós amb un megàfon.”
1 comentari:
Quan dius que les dones "han canviat", a què et refereixes?. Vols dir que han canviat elles? No serà alguna altra cosa el que ha canviat?
Jo personalment penso que elles no han canviat, el que ha canviat és el context (que sumant-hi la ràbia social acumulada) ha propiciat la "indignació", i que la resta del món n'hem estat testimonis gràcies a les xarxes socials.
Aquests dies he estat navegant per vàries webs sobre feminisme islàmic i em dóna la sensació que ja fa temps que hi ha una important lluita feminista i que, en general, elles tenen les coses bastant clares ... quasi m'atreviria a dir que més que nosaltres.
Publica un comentari a l'entrada